Drie voordelen van marketingdata voor je organisatie

Data betekent eenvoudig gezegd: gegevens. Deze data kan je op allerlei manieren verzamelen. Denk hierbij aan: aanmeldingen voor nieuwsbrieven, tijden waarop jouw website de meeste bezoekers trekt, waar jouw bezoekers vandaan komen (geografische informatie) en het zoekgedrag van jouw bezoekers. Hieronder lees je 3 manieren om marketingdata in te zetten of te gebruiken.

1. Omnichannel-marketing
Je hebt crosschannel en omnichannel. Crosschannel wil zeggen dat de klant gebruik kan maken van enkele kanalen. Denk dus aan e-mailmarketing, marketing die fysiek is (dus flyers, billboards) of online (dus via mobiel en laptop). Omnichannel daarentegen bestaat uit heel veel verschillende kanalen voor de klant (chatbot, website, gepersonaliseerde marketing, e-mail, sms, sociaal media en offline-marketing). Bij omnichannel bepaalt de klant zelf welk kanaal het beste bij zijn situatie past. Door deze manier van marketing kan je enorm veel data verzamelen. Deze data kan jij weer gebruiken om te gaan retargeten.

2. Gepersonaliseerde marketing
Gepersonaliseerde marketing is een vorm van marketing die alsmaar zal toenemen. Deze vorm van marketing kan je steeds weer verbeteren wanneer je de verzamelde data toepast. Het belangrijkste is om de demografische factoren van je doelgroep te verzamelen. Denk hierbij aan de leeftijd, de achtergrond, het inkomen, de woonomgeving en de leefstijl van jouw klant. Zodra je deze data hebt verzameld, kan je jouw marketing zo aanpassen dat deze een stuk gepersonaliseerde overkomt bij jouw klant.

3. ROI (Return On Investment)
ROI geeft de verhouding tussen opbrengsten en investeringen aan. Bij Google AdWords is dit de belangrijkste manier om het effect van de advertenties te meten. Je kan inzien bij hoeveel personen de advertentie is aangekomen, hoeveel erop hebben doorgeklikt, wat de gemiddelde leeftijd is, waar zij vandaan komen, en nog talloze andere gegevens. Naast alleen extra omzet, kunnen bijvoorbeeld e-mailadressen en telefoonnummers ook van enorme waarde zijn voor jouw bedrijf. Deze data kan wederom gebruikt worden om een bepaalde groep te retargeten en er voor te zorgen dat er herhaalaankopen gedaan worden, of dat een potentiële klant een betalende klant wordt.

Kracht van marketingdata
Marketingdata is in deze tijd een erg krachtig middel om je bedrijf te versterken en een boost te geven. De technologie ontwikkeld zich ook steeds meer. Waardoor je steeds meer en meer gegevens kan verzamelen, die kunnen helpen om je bedrijf te laten groeien.

Wil je meer weten over marketingdata en wil je met ons een brainstormsessie boeken die geheel kosteloos is, waarbij we gaan kijken hoe we jouw marketing naar een hoger niveau kunnen tillen? Neem dan contact met ons op via www.creatieve-strategen.nl!