Hoe kan jij een concurrent goed onder de loep nemen?

Je concurrenten onderzoeken is van cruciaal belang als jij als ondernemer onderscheidend wil zijn. Wat jij wil, is anders zijn, uniek zijn en de marktleider worden binnen de branche waarin je opereert. Alleen hoe kan jij je concurrenten goed in kaart brengen om zo kansen te creëren, om op in te spelen? Wij leggen je dit uit in dit artikel, waardoor je een onderscheidende onderneming kan worden!

Onderdeel van jouw externe analyse

De term concurrentenanalyse heb je als ondernemer vast en zeker al vaker voorbij zien komen. Misschien heb je er zelfs nog een liggen, alleen is die ondertussen al wat verouderd. De concurrentenanalyse is namelijk een belangrijk onderdeel van jouw externe analyse. Wellicht is de term ‘ABCD-analyse’ ook al eens langsgekomen. Dit houdt eigenlijk je externe analyse in. En ja je raad het al, de C staat voor concurrentenanalyse. Even van uitgaande dat jij jouw Afnemersanalyse, Bedrijfstakanalyse en Distributieanalyse al gemaakt hebt, gaan wij jou helpen met jouw Concurrentenanalyse.

De goede aanpak

Zodra je er klaar voor bent om een concurrentenanalyse te maken is het tijd om een goede aanpak te hanteren. Wat wij aanraden om te doen, is gebruik maken van een aantal factoren waarmee jouw concurrent goed in beeld komt. De verschillende factoren zijn, Marketingstrategie, Afnemers, Prijzen, Service en tot slot Assortiment.

Marketingstrategie

Wat voor marketingstrategie hanteert jouw concurrent? Doen zij aan leuke campagnes en acties om de klantenloyaliteit te verhogen? Runnen zij actief social media, of vinden zij dit niet van belang? Dit zijn een aantal vragen die je kan gebruiken om te achterhalen wat de marketingstrategie is van jouw concurrent.

Afnemers

Wie zijn de afnemers van jouw concurrent? Mikken ze op dezelfde doelgroep als jij dat doet? Wederom een erg belangrijk aspect om zo in een later stadium te kijken waar je kansen liggen. Waar je ook naar moet kijken, is of jouw concurrent B2B opereert of B2C opereert.

Prijzen

Hanteert jouw concurrent gelijk aan jouw prijzen? Of vragen ze meer/minder dan dat jij doet? Verschillende prijzen kunnen een goed meetinstrument zijn wanneer je sterk op je concurrent wilt gaan inspelen. De prijzen geven je ook een goed inzicht op je kwantitatieve onderzoek, waarbij de andere zaken die we behandelen in dit artikel meer gefocust zijn op het kwalitatieve onderzoek.

Service

Vast en zeker dat jij de service van bol.com wel eens hebt gezien. Grappig, serieus en in een woord fantastisch. Probeer ook bij jouw concurrent te onderzoeken hoe hun service in elkaar zit en zie of je hier creatief in kan zijn. Service biedt vaak enorme kansen om zo onderscheidend te worden met je onderneming.

Assortiment

En tot slot het assortiment. Last but zeker not least! Kijk goed naar hoe jouw assortiment overeenkomt met dat van jouw concurrent. Je wilt namelijk zo onderscheidend mogelijk zijn. Ook op je assortiment kun je inspelen om zo meer USP’s te creëren (Unique Selling Points).

Kansen en bedreigingen

Je bent zo ver, je concurrentenanalyse is af. Het is nu tijd om zorgvuldig uit te gaan zoeken wat je kansen en bedreigingen zijn. Bedreigingen zijn onder andere scherpere prijzen van je concurrent of een slechter assortiment. Hierop kan je inspelen om deze aspecten aan te passen zodat jij je onderneming sterker opstelt t.o.v. je concurrent. Kansen kan je vinden doormiddel van goed te analyseren op welke vlakken je concurrent tekortkomt. Hebben zij bijvoorbeeld een niet zo sterke klantenservice? Kans! Zorg ervoor dat jouw klantenservice mooier en beter is. Doe dit zo en jij hebt je concurrent verslagen!

Wil je nou meer weten over hoe jij je onderneming het beste kan onderscheiden? Neem contact met ons op en plan een geheel vrijblijvende brainstromsessie in, waarbij wij gaan kijken hoe wij jouw onderneming naar een hoger level kunnen slepen via info@creatieve-strategen.nl