Hoe sterk is het algoritme van google?

Google hanteert enorm veel factoren als het gaat om ranking. Alleen niemand kan beweren hoeveel dit er zijn. Dit komt omdat Google enorm geheimzinnig is over haar algoritme. Waarom? Dat weten wij helaas ook niet. Wat wel bekend is, is dat Google haar algoritme enorm vaak wijzigt en aanpast. Dit doen zij niet alleen om het wereldwijde web veilig te houden, maar ook zodat de slimmeriken onder ons het algoritme niet kunnen kraken. Maar hoe sterk is dit algoritme nou? Wij hebben ons best gedaan om daar een inzicht in te krijgen.

Wat houdt het ‘Google-algoritme’ in?
Je moet de term ‘Google-algoritme’ zien als een soort geschreven software die ervoor zorgt dat de gebruiker krijgt te zien wat hij wil zien en dit zo snel mogelijk. Een algoritme kan je dus zien als een soort eindige reeks aan instructies.

Hoe past Google dit toe?
Google past algoritmes vooral toe op de ranking van websites. In blogs kan er bijvoorbeeld gezocht worden naar woorden en naar de correlatie tussen woorden en het onderwerp van de blog zelf. Het algoritme zoekt al deze vergelijkingen uit en als het goed overeenkomt wordt jouw bepaalde blog hoog gerankt. Om die reden is SEO erg belangrijk voor een website. Jouw Search Engine Optimalisatie is daarom van enorm belang om jouw website goed te kunnen ranken binnen de zoekmachine. Ben je er nog bij? Gelukkig!

Expert, Autoriteit en Trust binnen Google.
Je hebt binnen de zoekmachine een 3-tal concepten die erg belangrijk zijn wil je goed binnen het algoritme vallen. Deze 3 termen moet je daarom goed toe kunnen passen als je beter wil scoren in de ranking binnen Google. De 3 concepten waar het over gaat zijn Expert, Autoriteit en Trust. Wij zullen kort toelichten wat deze betekenen.

Expert
Google vindt het belangrijk dat jij zelf een betrouwbaar persoon bent en ook dat jij bent wie je zegt dat je bent. Je kan daarom jouw expertise bewijzen aan de hand van erkenningen, opleidingen en/of certificaten. Het is dus belangrijk om dit op een rijtje te hebben, voordat je bijvoorbeeld wetenschappelijke artikelen gaat delen.

Autoriteit
Autoriteit is het 2e concept dat van belang is. Denk hierbij aan bijvoorbeeld reviews van andere aan je onderneming. Hoe valt jouw onderneming, of hoe valt jouw website in de smaak bij anderen? Ook Google neemt deze factoren mee in het rankingproces.

Trust
Het laatste concept is Trust. Dit wil zeggen: hoe betrouwbaar is jouw website in bijvoorbeeld de content en de zorgvuldigheid. Zorg er bijvoorbeeld voor dat er geen ‘Fake-nieuws’ op staat. Dit kan wel, als je website daarvoor gemaakt is én zolang de gebruikers van jouw website dit maar weten. Ook deze laatste factor is van enorm belang voor de ranking.

Ben je nou nieuwsgierig geworden naar wat SEO voor jouw website kan betekenen en hoe je dit het beste toe kan passen? Aarzel dan niet en neem contact met ons op via info@creatieve-strategen.nl